Latarka rowerowa

Konieczność korzystania z oświetlenia rowerowego określają nie tylko przepisy ruchu drogowego, ale także zdrowy rozsądek i komfort jazdy. Jak łatwo można się domyślić, kiedy robi się ciemno, w przypadku braku sprawnie działających świateł o mandat nie będzie trudno, a dodatkowo można doprowadzić do niebezpiecznych zdarzeń na drodze.

Latarka rowerowa jako zabezpieczenie przed kolizją

Latarki rowerowe, nawet te najlepszych marek, w niczym nie pomogą, jeśli nie będą zasilane z odpowiednia mocą. Do wyboru mamy więc modele zasilane bateriami, które posiadają słabszą moc oraz te świecące zdecydowanie mocniej, zasilane wbudowanym akumulatorem. Oczywiście drugie rozwiązanie jest znacznie bardziej ekologiczne, ale trzeba pamiętać, że będzie potrzebny regularny dostęp do prądu. W przypadku dłuższych tras właściwym okaże się zabranie ze sobą powerbanku. Jeśli jednak ktoś nie czuje się na siłach, aby o tym zawsze pamiętać, lepszą opcją będzie latarka na baterie.

Jakie latarki rowerowe wybrać?

W przypadku bardzo częstych wędrówek rowerowych, a tym bardziej po nieoświetlonych trasach, zakup dobrej jakości latarek będzie nie tylko skutecznie czynił nas widocznymi, ale przede wszystkim będą oświetlać w znaczny sposób drogę. Warto zapamiętać, że nominalna jasność nie powinna być niższa niż 300 lumenów. Najlepszym wyborem będzie latarka, która ma możliwość wymiany akumulatora wewnętrznego. Każdy rowerzysta powinien zwrócić szczególną uwagę czy producent wspomniał o kształcie emitowanej przez latarkę wiązki światła. Właściwym wyborem będzie kształt ściętego na jednym boku graniastosłupa. Za sprawą odcięcia, rowerzyści jadący z naprzeciwka nie będą oślepiani.

Wybór latarek rowerowych ze względu na cel jazdy

Latarka rowerowa przednia i tylna wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy po zmroku. Przed zakupem latarek rowerowych warto się zastanowić w jakim celu będą one służyć. Sama jazda po mieście nie będzie wymagać zbyt silnego światła. Jednak, aby zachować bezpieczeństwo podczas jazdy rowerem poza aglomeracją miejską, wybór powinien paść na latarki z większym strumieniem światła. Każdy rowerzysta decydujący się na jazdę po lesie lub w górach, powinien wybrać latarkę oświetlającą drogę na wiele metrów przed nim.

Kiedy musi być włączona latarka rowerowa?

Oświetlenie rowerowe musi być włączone zawsze po zmroku oraz w sytuacji, w której na drodze występują znacznie pogorszone warunki widoczności. Warte zapamiętania jest, że np. w Niemczech przepisy zabraniają używania świateł migających.