Stóg Izerski koleją gondolową

Stog Izerski

4 zjazdy ze Stogu Izerskiego

• Trasa dla rowerów mtb, trekingowe trzeba miejscami podprowadzać,
  • Stopień trudności: 5 na 10
  • Dystans około 9, 10, 12 i 26 km;
  • Podłoże: asfalt i szutry,
  • Uwagi i komentarze na forum, w temacie: Stog Izerski z Koleją Gondolową.

Pobierz gpxPobierz plik GPX do nawigacji w Twoim smartfonie lub turystycznym odbiorniku GPS (341 pobrań).

Opis tras

W 2013 roku ośrodek SKi&SUN w Świeradowie Zdroju wprowadził 4 i 6 przejazdowe karnety dla rowerzystów. Karnet jest ważny tylko jeden dzień, ale ponieważ jeździć będziemy w większości z góry, powinno wystarczyć czasu na odwiedzenie kilku ładnych miejsc.

Opis pochodzi z 2013 roku, trasy nie zmieniły się na pewno, jednak przed wyjazdem warto zadzwonić i sprawdzić jak obecnie wygląda sytuacja z wjazdami koleją

1. Pierwszy zjazd poprowadzi nas 12 km wokół Stogu Izerskiego. Ze stacji kolei linowej kierujemy się w prawo na czarny szlak rowerowy. Mkniemy asfaltem w dół, by za chwilę na rozstaju skręcić w lewo i pokonać krótki ale stromy podjazd do „Łącznika”. Na wypłaszczeniu opuszczamy szlak czarny, przecinamy zielony i jedziemy prosto, przyjemną, szutrową „Drogą Telefoniczną”. Na końcu drogi położona jest malownicza „Polana Izerska”. Dalej asfaltem w lewo zjeżdżamy do skrzyżowania zwanego Agrafką. Tu skręcamy w drugą drogę w prawo (szlak czerwony pieszy) i gdy szlak odejdzie w prawo w las, szukamy skrętu w lewo w kierunku gondoli. Drogą „Tewa” dojedziemy do szosy, skąd dalej w prawo, 200 metrów poniżej odnajdziemy dolną stację kolei.

2. Drugi, 9 kilometrowy zjazd będzie trochę trudniejszy technicznie i rozpocznie się podjazdem a fragmentami może i podejściem. Zaprowadzi nas za to na sam szczyt Stogu Izerskiego. Z kolejki wyruszamy drogą pod górę. Po prawej zaliczamy schronisko z tarasem widokowym i pniemy się szutrowo-kamienną drogą dalej w górę, aż osiągniemy szczyt. Zjazd zielonym szlakiem, dalej, do łącznika. Droga jest tu dość trudna technicznie, w razie potrzeby można trudniejsze fragmenty pokonać pieszo. Przy łączniku w prawo na asfalt i trzymając się czarnego szlaku rowerowego, na Agrafce w lewo, dalej znaną już Tewą pod wyciągiem do szosy i wracamy na dolną stację.

3. Punktem kulminacyjnym trzeciej, 10-kilometrowej trasy, będzie czeska wieża widokowa na Smrku. Z górnej stacji kolei wyruszamy w prawo asfaltem, trzymając się czarnego szlaku rowerowego. Pokonujemy podjazd do Łącznika i skręcamy w prawo, w kierunku granicy. Przekraczamy granicę i kawałek dalej będzie już widać wieżę. Wracamy częściowo tą samą drogą, przez Łącznik, dalej w lewo asfaltem i gdy drogę w prawo w kierunku schroniska, zawracamy w lewo w tył, i razem z zielonym szlakiem turystycznym jedziemy drogą o wdzięcznej nazwie Katorga :) Początkowo średnio nachylony zjazd przeistacza się w coraz bardziej stromy odcinek. Należy tu zachować szczególną ostrożność i oczywiście mieć sprawne oba hamulce. Po drodze miniemy rozjazdy, cały czas trzymajmy się prawej strony a lekkim łukiem dojedziemy do znanego już miejsca przy szosie, powyżej kolei.

4. Czwarta, licząca 26 km trasa zaprowadzi nas do niezwykle malowniczego, klimatycznego i magicznego miejsca jakim jest Hala Izerska i schronisko „Chatka Górzystów”. Ze stacji kolei linowej kierujemy się w prawo i objeżdżamy Stóg izerski podobnie jak w pierwszej trasie. Asfaltem w dół, dalej w lewo i pod górę do „Łącznika”. Dalej prosto Drogą Telefoniczną do Polany Izerskiej. Z polany tym razem skręcamy w prawo asfaltem i kawałek dalej jeszcze raz w prawo na Drogę Graniczną. Cały czas prosto, aż do przecięcia z żółtym szlakiem, gdzie skręcimy w lewo, na świetny, techniczny i widokowy odcinek żółtego szlaku wzdłuż granicy. Trzymając się dalej żółtego szlaku dojedziemy do rzeczonej Chatki Górzystów. Warto spędzić tu trochę czasu, zregenerować siły, odpocząć. Przed powrotem do Świeradowa czeka nas całkiem spory podjazd. Trzymając się niebieskiego szlaku turystycznego oraz asfaltowej drogi, jedziemy w kierunku Polany Izerskiej. Dalej, analogicznie jak przy pierwszym zjeździe, przez Agrafkę i Tewę powrót do szosy.